Tarcza finansowa a podatek dochodowy

➡ Subwencja finansowa udzielana przez PFR Beneficjentom w ramach Programu MMŚP ma charakter zbliżony do pożyczki.💵
➡ Przysporzenie dla Beneficjentów nie ma bowiem – na moment udzielenia subwencji finansowej charakteru definitywnego. Subwencja finansowa podlega w całości zwrotowi w szczególności w przypadku zaprzestania działalności gospodarczej przez przedsiębiorcę. Przedsiębiorca może zostać częściowo „zwolniony” ze spłaty subwencji finansowej (w przypadku spełnienia określonych w umowie warunków), jednak w każdym przypadku subwencja finansowa podlega bezwarunkowo zwrotowi w kwocie stanowiącej 25 proc. wartości subwencji finansowej. 💰
➡ Z przepisów ustawy o PIT i CIT wynika, że dotacje/subwencje/dopłaty są co do zasady zwolnione z opodatkowania na podstawie odpowiednio art. 17 ust. 1 pkt 21 ustawy o CIT oraz z art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o PIT. Oba wymienione zwolnienia mogą znaleźć zastosowanie wyłącznie do świadczeń o charakterze co do zasady bezzwrotnym, podczas gdy subwencja finansowa jak wyżej wskazano ma charakter zbliżony do pożyczki, tj. świadczenia o charakterze zwrotnym/częściowo zwrotnym.
➡ Jak wynika z praktyki, przepisy te nie powinny mieć zastosowania do świadczeń o charakterze zwrotnym.
Z punktu widzenia przepisów podatkowych przychodem jest przysporzenie mające definitywny, trwały i bezzwrotny charakter. W konsekwencji przychód podatkowy powstaje z momentem definitywnego przysporzenia po stronie podatnika w możliwej do ustalenia wartości.
➡ Otrzymanie kwoty subwencji finansowej nie powinno stanowić przychodu podatkowego (na moment wypłaty), z uwagi na fakt, że subwencja finansowa ma charakter zwrotny (minimum 25 proc. kwoty udzielonej subwencji), a ponadto na moment uzyskania subwencji nie jest znana ostateczna kwota umorzenia subwencji, w konsekwencji otrzymane środki nie mają charakteru definitywnego przysporzenia.
➡ Umorzenie subwencji finansowej przychód podatkowy powinien powstać dopiero w momencie umorzenia subwencji finansowej odpowiednio zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 6 ustawy o PIT oraz art. 12 ust. 1 pkt 3) lit. a) ustawy o CIT. Beneficjenci powinni rozpoznać przychód w momencie umorzenia, tj. pozytywnego rozpatrzenia Wniosku o Zwolnienie, w momencie kiedy będzie znana wartość subwencji podlegająca zwrotowi oraz wartość bezzwrotna subwencji, stanowiąca definitywne przysporzenie Beneficjenta.
➡ Z przepisów wynika, aby umorzona kwota nie była przychodem, konieczna byłaby wyraźna podstawa prawna. A takiej na razie nie ma.
➡ Przychody z tytułu umorzenia kwot subwencji lub pożyczki będą opodatkowane według takich samych zasad jak przychody z działalności gospodarczej.
➡ Co prawda subwencja jest udzielana w celu zapewnienia stabilności finansowej, ale w pierwszej kolejności jej udzielenie i umorzenie następuje w związku z prowadzeniem przez podatnika działalności gospodarczej.
➡ Kosztem uzyskania przychodu będą wydatki pokryte z subwencji finansowej. Można te wydatki zaliczyć do kosztów podatkowych na zasadach ogólnych.
➡ Gdyby w wyniku prac MF i PFR umorzona kwota subwencji została zwolniona z opodatkowania, to mogłoby to oznaczać konieczność skorygowania kosztów uzyskania przychodów. 💸
➡ Kwestie dotyczące podatku dochodowego od umorzonej pomocy udzielonej przez PFR w ramach Tarczy Finansowej są przedmiotem analiz w Ministerstwie Finansów.
Pozdrawiam 👋
Marta N
Comments are closed.